Inhoud
Budgetbeheer heeft als doel je te helpen in de toekomst weer zelfstandig je geldzaken te regelen. Bij budgetbeheer wordt jouw inkomen beheerd vanuit het Sociaal Huis. Je inkomsten worden op een door het Sociaal Huis op jouw naam geopende budgetrekening gestort. Een maatschappelijk werker heeft volmacht om betalingen te doen. Je ontvangt een overeengekomen bedrag aan leefgeld voor je dagelijkse uitgaven.
Als je in budgetbeheer komt, wordt er onderhandeld met eventuele schuldeisers om tot een haalbaar afbetalingsplan te komen.
Om uit de financiële problemen te geraken via budgetbeheer moet je er samen met de maatschappelijk werker voortdurend over waken om:
- rond te komen met het overeengekomen leefgeld,
- je inkomsten zo groot mogelijk te maken,
- je uitgaven zoveel mogelijk te beperken,
- je rekeningen niet meer te laten oplopen,
- geleidelijk aan je schulden af te lossen en er geen nieuwe te maken.
Alles gebeurt in overleg met je maatschappelijk werker, rekening houdend met jouw mogelijkheden en tempo. Zo neem je stap voor stap je geldzaken weer in handen en werk je aan het aflossen van eventuele schulden.
Budgetbegeleiding is een vorm van hulpverlening waarbij je advies en steun kan krijgen en waarbij je zelf je budget beheert. Je blijft de volledige verantwoordelijkheid over je inkomsten dragen.
Minstens eenmaal per maand kom je samen met de maatschappelijk werker om je uitgaven te bespreken en na te gaan of alle nodige betalingen zijn gedaan. Je krijgt tips hoe je kan besparen en je uitgavenpatroon verbeteren.
Procedure
Maak een afspraak in het Sociaal Huis. Een maatschappelijk werker gaat na of budgetbeheer of -begeleiding een oplossing kan zijn. In de eerste gesprekken wordt een overzicht gemaakt van je inkomsten/uitgaven en wordt er ingeschat hoeveel financiële ruimte er is voor schuldaflossing.
Er wordt gepeild naar je verwachtingen en motivatie en de maatschappelijk werker legt uit hoe de Dienst Budget werkt.