Inhoud
Het sociaal telefoontarief is een korting op je vaste of mobiele telefoon- en/of internetrekening. Wie hiervoor in aanmerking komt, betaalt minder voor de telefoonaansluiting, het abonnementsgeld en gesprekstarief.
Voorwaarden
Je behoort tot een van deze doelgroepen:
- 65+ met bepaalde inkomensvoorwaarden
- Leefloon
- Tenminste voor 66 procent gehandicapt
- Laryngectomie ondergaan
- Slechthorend
- Militaire oorlogsblinde
Daarbij aansluitend:
- Niemand in jouw gezin geniet al van het sociaal telefoontarief.
- Je bent aangesloten bij een operator die het tarief verstrekt.
Uitgebreidere voorwaarden vind je op de website van het Belgisch Instituut voor postdiensten en telecommunicatie (BIPT).
Procedure
Als je aan de voorwaarden voldoet, dien je een aanvraag in bij je operator. Deze bezorgt jouw gegevens aan het BIPT.
Wat meebrengen
- Identiteitskaart en pincode
- Attest waarmee je aantoont dat je aan de voorwaarden voldoet
- Klantnummer bij je telefoonoperator
Kostprijs
Je telefoonoperator moet minstens volgende verminderingen op het standaardtarief toepassen:
- korting op de activeringskost voor vaste telefonie,
- als je abonnementsgeld en/of gesprekskosten verschuldigd bent aan dezelfde aanbieder:
- maandelijkse korting op het abonnementsgeld,
- tweemaandelijkse korting op de gesprekskosten,
- als je abonnementsgeld en gesprekskosten verschuldigd bent aan verschillende aanbieders: een tweemaandelijkse korting op de gesprekskosten. Deze korting moet worden aangeboden door de operator die de gesprekskosten factureert.
Voor wie leefloongerechtigd is, bestaat het sociale telefoontarief in de vorm van een voorafbetaalde kaart met een vastgelegde waarde per maand. Voor verbindingen die via die kaart tot stand komen, wordt het normale tarief aangerekend.
Regelgeving
Wet van 13 juni 2005 betreffende de elektronische communicatie (art. 3 van de bijlage)