Inhoud
Bepaalde abonnees of verbruikers krijgen een sociaal tarief. Sommige drinkwaterbedrijven noemen dit ook een sociale korting.
Staat je waterverbruik op een gemeenschappelijke factuur (bv. in een appartementsgebouw)? In dat geval kan er op die factuur geen persoonlijk sociaal tarief aangerekend worden. Als je aan de voorwaarden voldoet, heb je wel recht op een compensatie.
Voorwaarden
- Het sociaal tarief geldt enkel voor het waterverbruik in een gezinswoning - dus niet voor tweede verblijven - en als de gezinsleden officieel ingeschreven zijn op dit adres.
- Het sociaal tarief wordt toegekend voor het hele gezin als een van de gezinsleden behoort tot een van deze categorieën:
- Gepensioneerden die van de Federale Pensioendienst (FPD) een gewaarborgd inkomen of de inkomensgarantie voor ouderen krijgen
- Personen die van het OCMW een leefloon of levensminimum ontvangen
- Personen met een handicap die van de FOD Sociale Zekerheid een inkomensvervangende tegemoetkoming, de tegemoetkoming 'Hulp aan bejaarden' of de integratietegemoetkoming krijgen
- Heb je op 1 januari recht op een van deze tegemoetkomingen? Dan krijg je van het drinkwaterbedrijf voor dat jaar het sociaal tarief.
- Compensatie voor wie geen rechtstreekse waterfactuur ontvangt
Bij een gemeenschappelijke factuur kan er geen sociaal tarief aangerekend worden. Dan kom je in aanmerking voor een compensatie. Dit is een vast bedrag, dat afhangt van het aantal gezinsleden.
Procedure
In de meeste gevallen wordt het sociaal tarief automatisch toegekend door je drinkwaterbedrijf.
Is dat niet het geval en voldoe je toch aan de voorwaarden? Dan moet je het sociaal tarief zelf aanvragen bij je drinkwaterbedrijf. Bezorg hen daarvoor een van de volgende attesten en doe dit uiterlijk op 31 december van het jaar waarvoor het attest geldig is.
- Attest van de Federale Pensioendienst waaruit blijkt dat je als gepensioneerde een gewaarborgd inkomen of een inkomensgarantie voor ouderen krijgt.
- Attest van het OCMW dat aantoont dat je een leefloon of levensminimum krijgt.
- Brief van de FOD Sociale Zekerheid waaruit blijkt dat je als persoon met een handicap een inkomensvervangende tegemoetkoming, de tegemoetkoming 'Hulp aan bejaarden' of de integratietegemoetkoming krijgt.
Wat meebrengen
- Identiteitskaart en pincode
- Attest waarmee je aantoont dat je voldoet aan de voorwaarden
- Klantennummer bij je operator
Kostprijs
- Het sociaal tarief bedraagt een vijfde van het normale tarief. Je krijgt dus een korting van 80 procent op je waterfactuur.
- De compensatie is een vast bedrag. Het wordt rechtstreeks uitbetaald aan het gezinshoofd. De grootte van het bedrag hangt af van het aantal gezinsleden.
Uitzonderingen
Ben je beschermde klant maar kom je niet in aanmerking voor het sociaal tarief? Dan kan je wel genieten van enkele andere voordelen.
Voor wie
Personen die voldoen aan onderstaande voorwaarden