Inhoud
Het sociaal tarief voor gas en elektriciteit wordt toegekend aan mensen met bepaalde uitkeringen of tegemoetkomingen en is bij alle energieleveranciers in België hetzelfde. Het heeft dus geen zin om van leverancier te veranderen om het sociaal tarief te verkrijgen.
Wie recht heeft op het sociaal tarief is een beschermde klant of afnemer, die ook aanspraak maakt op andere voordelen.
Procedure
Het sociaal tarief wordt automatisch toegekend voor categorieën 1, 2 en 3. Je moet dus geen attest opsturen naar je leverancier. Op de website van de FOD Economie kan je nagaan of het sociaal tarief automatisch aan jou wordt toegekend. Je kan hiervoor ook bellen naar het contactcenter van de FOD Economie op het gratis nummer 0800 120 33.
Als huurder van een appartement van een sociale huisvestingsmaatschappij (categorie 4) krijg je het sociaal tarief voor aardgasverwarming niet automatisch toegekend. Vraag de eigenaar of beheerder van het gebouw te controleren of je het sociaal tarief betaalt. Hij of zij moet de nodige stappen ondernemen voor het verkrijgen van het sociaal tarief.
Het sociaal tarief wordt nooit met terugwerkende kracht goedgekeurd. De FOD Economie kent het toe vanaf de eerste dag van het kwartaal waarin je een uitkering of tegemoetkoming van categorie 1, 2 of 3 ontvangt.
Meer info vind je in de folder 'Het sociaal tarief voor elektriciteit en/of aardgas'. Je kan ook bellen naar de FOD Economie op het gratis nummer 0800 120 33.
Kostprijs
Elk jaar wordt het sociaal tarief op 1 februari en 1 augustus bepaald en gepubliceerd door de Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas (CREG).
Bekijk de huidige sociale tarieven voor aardgas en elektriciteit.
Regelgeving
- Sociaal tarief voor aardgas en/of elektriciteit (SOCTAR)
- CREG - Commissie voor de Regulering van de Elektriciteit en het Gas
Voor wie
Het sociaal tarief voor gas en elektriciteit is van toepassing als jij of iemand op jouw domicilieadres een van de volgende uitkeringen of tegemoetkomingen ontvangt:
- Sociaal Huis (categorie 1)
- Leefloon
- Financiële maatschappelijke dienstverlening gelijkwaardig aan leefloon
- Maatschappelijke steun door het Sociaal Huis die geheel of gedeeltelijk wordt terugbetaald door de federale staat
- Voorschot op een inkomensgarantie voor ouderen (IGO) of op een tegemoetkoming voor personen met een handicap
- FOD Sociale Zekerheid Directie-generaal Personen met een handicap (categorie 2)
- Tegemoetkoming als persoon met een handicap op basis van een blijvende arbeidsongeschiktheid van 65 procent
- Inkomensvervangende tegemoetkoming
- Integratietegemoetkoming
- Tegemoetkoming voor hulp aan bejaarden
- Tegemoetkoming voor hulp van derden
Bijkomende kinderbijslag voor kinderen die getroffen zijn door een lichamelijke of geestelijke ongeschiktheid van minstens 66 procent
- Federale Pensioendienst (categorie 3)
- Inkomensgarantie voor ouderen (IGO)
- Gewaarborgd inkomen voor bejaarden
- Tegemoetkoming als persoon met een handicap
- Aanvullende tegemoetkoming of een tegemoetkoming ter aanvulling van het gewaarborgd inkomen op basis van blijvende arbeidsongeschiktheid van 65 procent
- Tegemoetkoming voor hulp van derden
- Je bent huurder van een appartement van een sociale huisvestingsmaatschappij met gemeenschappelijke verwarmingsinstallatie op aardgas (categorie 4).
Het sociaal tarief voor elektriciteit en/of aardgas is niet van toepassing voor:
- tweede verblijfplaatsen,
- gemeenschappelijke delen van appartementsgebouwen,
- professionele klanten,
- occasionele klanten / tijdelijke aansluitingen.