Richtlijnen evenementenaanvraag

ALGEMEEN

  • Verzekering:
    • Burgerlijke aansprakelijkheid
      Een verzekering BA is verplicht. Controleer de evenementenpolis van je koepelorganisatie of informeer bij een verzekeringsmaatschappij naar keuze. 
    • Vrijwilligersverzekering
      Werk je tijdens je evenement met vrijwilligers, dan ben je in bepaalde gevallen gebonden aan de vrijwilligerswetgeving.
      Je kan een gratis vrijwilligersverzekering aanvragen via Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk.
  • Terrein: geen vaste hindernissen voor in- en uitgangen of (nood)deuren plaatsen, ook niet in een tent! Voorzie voldoende nooduitgangen.
  • De bepalingen inzake geluidshinder en openbare orde blijven van kracht.
  • Voorkom elke vorm van overlast.
  • Je kan best de nabije buren verwittigen van je evenement. Zo zijn ze op de hoogte van mogelijke (geluids)hinder.
  • Mobiliteit: respecteer de wegcode omtrent parkeren en zorg voor voldoende parking.
  • De openbare weg moet over een breedte van 4 meter steeds toegankelijk zijn voor de hulpdiensten.

CONTROLE DRANKEN

  • Naleving alcoholwetgeving – drie bandjes: -16 (geen alcohol), +16 (gegiste dranken) en +18 jaar (gegiste en sterke dranken)
  • Zeer strikte naleving door toogpersoneel. Alle vrijwilligers op voorhand briefen.

CONTROLE ROOKVERBOD

  • Binnen is het verboden te roken. Ook ‘vapen’ is niet toegelaten.

CONTROLE CATERINGSTANDEN

  • Voorzie een brandblusser.
  • Foodtrucks dienen een keuringsattest voor te leggen aan de organisator. De organisatie vraagt deze vóór het evenement op.
  • Voorzie gekeurde gasinstallaties (koppeling/aansluitingen) en een verplichte brandblusser per foodtruck.

GELUID

Voor elk evenement waarop muziek gespeeld wordt, is de organisator verplicht:

  • de nodige maatregelen te nemen om de openbare orde en in het bijzonder de openbare rust niet te verstoren en geluidsoverlast te voorkomen,
  • de erkenning muziek, afgeleverd door het college van burgemeester en schepenen, na te lezen en te respecteren,
  • een overeenkomst op te stellen tussen de organisatie en de geluidsfirma/dj,
  • een permanente geluidsmeting en registratie te voorzien. Een dB-meter kan je huren bij de Uitleendienst.

SECURITY – STEWARDS (inzet vrijwilligers)

  • Een organisator kan beslissen om een bewakingsteam in te zetten tijdens het evenement.
  • Voor fuiven en festivals wordt er wel security gevraagd. Er zijn hiervoor drie opties:
    • A. Een erkende bewakingsfirma inhuren (private security)
      - De firma moet erkend zijn door het Ministerie van Binnenlandse Zaken.
      - De firma moet een badge en/of identificatie kunnen voorleggen. 
      - De politie controleert deze firma.
    • B. Vrijwilligers inzetten voor de bewaking
    • - Deze personen moeten een effectieve of aanwijsbare band hebben met de vereniging (bv. oud-leden, ouders, kookouders, adviesraad).
      - Ze moeten minstens 21 jaar zijn en een bewijs van goed gedrag en zeden hebben. 
      - Ze mogen niet dronken of onder invloed zijn. 
      - Ze dragen een hesje omwille van de herkenbaarheid.
      - Ze zijn verplicht om tussen te komen bij calamiteiten, anders kunnen zij worden beschuldigd van schuldig verzuim. Bij ernstige feiten roepen zij de hulp in van de politie. 
      - Deze inzet is onbezoldigd en sporadisch, dus geen wekelijkse inzet op verschillende fuiven. 
      - Deze vrijwilligers worden op voorhand gecontroleerd door de politie. 
      - Op het evenement kan er ook controle zijn van de FOD.
    • C. Een combinatie van een erkende bewakingsfirma, aangevuld met vrijwilligers

AFVAL

Kies voor herbruikbare bekers en cateringmaterialen.

Deze bekers kan je verkrijgen bij Festicup of andere aanbieders.

Meer info via deze link

SABAM – UNISONO

Zelf te regelen door de organisatie

Info: https://www.unisono.be/nl

Naar top