Richtlijnen Evenementenaanvraag

Inhoud

ALGEMEEN:

  • Verzekering:
    • Burgerlijke aansprakelijkheid
      Een verzekering BA is verplicht. Controleer de evenementenpolis van je koepelorganisatie of informeer bij een verzekeringsmaatschappij naar keuze. 
    • Vrijwilligersverzekering
      Werk je tijdens je evenement met vrijwilligers, dan ben je in bepaalde gevallen gebonden aan de vrijwilligerswetgeving.
      Je kan een gratis vrijwilligersverzekering aanvragen via Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk.
  • Terrein: Geen vaste hindernissen voor ingangen, uitgangen, deuren en nooddeuren plaatsen; ook niet in een tent! Voldoende nooduitgangen voorzien.
  • De onderrichtingen met betrekking tot geluidshinder en openbare orde blijven van kracht.
  • Elke vorm van overlast voorkomen;
  • Je kan best de nabije buren verwittigen van je evenement, zo zijn ze op de hoogte van mogelijke hinder - muziek.
  • Mobiliteit: De wegcode inzake parkeren respecteren (niet voor iemands inrit parkeren ed). zorg voor voldoende parking.
  • Een openbare weg moet over een breedte van 4 meter steeds bereikbaar zijn voor de hulpdiensten.

CONTROLE DRANKEN:

  • Naleving alcoholwetgeving – drie bandjes -16 (geen alcohol), +16 (gegiste dranken) en +18 jaar (gegiste en sterke dranken).
  • Zeer strikte naleving door toogpersoneel. Alle vrijwilligers op voorhand briefen.

CONTROLE ROOKVERBOD:

  • In binnen locaties is het verboden te roken. Ook ‘vapen’ is niet toegelaten.

CONTROLE CATERINGSTANDEN:

  • Voorzie een brandblusser
  • Foodtrucks dienen een keuringsattest voor te leggen aan de organisator. De organisatie vraagt deze keuringsattesten voor het evenement op.
  • Gekeurde gasinstallaties voorzien (koppeling/aansluitingen), verplichte brandblusser per foodtruck

GELUID

  • Voor elk evenement waarbij muziek gespeeld wordt, is de organisator verplicht:
    de nodige maatregelen te nemen om de openbare orde, in het bijzonder de openbare rust, niet te verstoren en overlast door geluidshinder te voorkomen.
  • De erkenning muziek, afgeleverd door het college van burgmeester en schepenen, na te lezen en te respecteren.
  • Een permanente geluidsmeting en registratie.
  • Overeenkomst op te stellen tussen organisatie en geluidsfirma/ DJ
  • Een dB-meter kan je huren via de uitleendienst.

SECURITY –STEWARDS - inzet vrijwilligers:

  • Een organisator kan beslissen om een bewakingsteam in te zetten tijdens het evenement.
  • Voor fuiven en festivals wordt er wel security gevraagd. Er zijn hiervoor 3 verschillende opties:
    • A. Een erkende bewakingsfirma inhuren (private security).
      - De firma moet erkend zijn door het Ministerie van Binnenlandse Zaken.
      - De firma moet een badge en/of identificatiekaart kunnen voorleggen. 
      - De politie controleert deze firma.
    • B. Vrijwilligers inzetten voor de bewaking. Deze personen moeten een effectieve of aanwijsbare band hebben met de vereniging (bv. oud-leden, ouders, kookouders, adviesraad).
      - de personen moeten minstens 21 jaar zijn, 
      - de personen moeten een bewijs van goed gedrag en zeden hebben, 
      - de personen mogen niet dronken of onder invloed zijn, 
      - de personen dragen een hesje, cfr. herkenbaarheid,
      - de personen zijn verplicht om tussen te komen bij calamiteiten, anders kunnen zij worden beschuldigd van schuldig verzuim, - bij ernstige feiten roepen zij de hulp in van de politie. 
      - Dit inzet is onbezoldigd en sporadisch (geen wekelijkse inzet op verschillende fuiven) 
      - Deze personen worden op voorhand gecontroleerd door de politie. 
      - Op het evenement kan er ook controle zijn van het FOD
    • C. Een combinatie van een erkende bewakingsfirma, aangevuld met het inzetten van vrijwilligers.

AFVAL:

Kies voor HERBRUIKBARE BEKERS en cateringmaterialen = OK

Herbruikbare bekers kan je verkrijgen oa. bij festicup of andere aanbieders

Via deze link meer info.

SABAM – UNISONO : zelf te regelen door de organisatie.

Info: https://www.unisono.be/nl

Naar top