Inhoud
Leegstaande gebouwen kunnen ertoe leiden dat buurten in verval raken. Om dit tegen te gaan heeft de stad een leegstandsregister en -heffing ingevoerd.
Procedure
De leegstand wordt vastgesteld door een gemeentelijk ambtenaar. Vervolgens wordt een administratieve akte naar de zakelijk gerechtigde gestuurd. Deze heeft één maand de tijd om beroep aan te tekenen tegen de opname in het leegstandsregister.
Gebouwen die minstens 12 maanden leeg staan worden in het register opgenomen. Voor gebouwen op percelen groter dan 500 m² is er een aparte inventaris van leegstaande bedrijfsruimten.
Stimulerende en bindende maatregelen voor panden die zijn opgenomen in het leegstandsregister
Stimulerende maatregelen:
- Onder bepaalde voorwaarden geldt een belastingvermindering voor een kredietgever die een renovatieovereenkomst afsluit voor een pand dat hoogstens vier jaar in het leegstandsregister staat.
- De koper van een als leegstaand geregistreerd pand kan een vermindering krijgen op de heffingsgrondslag voor de bepaling van de registratierechten.
Bindende maatregelen:
- Als het gebouw na een jaar nog steeds opgenomen is in het leegstandsregister en er geen vrijstelling van heffing wordt verleend, moet de eigenaar de gemeentelijke leegstandsheffing betalen.
Verzoek tot schrapping uit het leegstandsregister:
Om een pand uit het register te laten schrappen, moet de zakelijk gerechtigde een verzoek tot schrapping richten aan de stad Bilzen-Hoeselt. Hij moet dan kunnen bewijzen dat het pand opnieuw in gebruik is genomen voor een periode van minstens zes maanden of dat het is afgebroken.