Inhoud
Met deze aangifte registreer je het overlijden van een persoon bij de ambtenaar van de burgerlijke stand van de plaats van overlijden.
Procedure
De aangifte moet zo snel mogelijk na de vaststelling van overlijden worden gedaan. Er wordt dan een overlijdensakte opgesteld en ingeschreven in de registers van de burgerlijke stand van de plaats van het overlijden. Deze akte is nodig voordat de toestemming tot vervoer en begraven of cremeren van de overledene kan worden afgegeven.
Meestal zorgt de begrafenisondernemer voor de overlijdensaangifte en alle administratieve formaliteiten. Maar je kan dit ook zelf doen.
Wat meebrengen
Voor de overlijdensaangifte dien je volgende documenten mee te brengen:
- overlijdensattest van dokter en medisch attest bij crematie,
- identiteitskaart overledene,
- eventueel trouwboekje en/of rijbewijs overledene,
- laatste wilsbeschikking overledene,
- toelating als de overledene in een andere gemeente wordt begraven,
- je identiteitskaart.
Bij een verdacht of gewelddadig overlijden neem je deze extra documenten mee:
- proces-verbaal politie,
- toelating tot begraven of cremeren van de procureur des Konings.