Inhoud
Het decreet Openbaarheid van bestuur geeft je als burger het recht op inzage of afschrift van bestuursdocumenten of uitleg erover. In principe gaat het om alle informatie waarover de overheid beschikt en die elektronisch of op papier wordt bewaard. Je openbaarheidsverzoek wordt binnen de wettelijke termijn van 20 kalenderdagen behandeld.
Uitzonderingen zijn o.m. geheimhoudingsplichten, bescherming van de persoonlijke levenssfeer, economisch belang of openbare orde. Meer informatie over de toepassing van openbaarheid van het bestuur vind je via de link op deze pagina.
Procedure
Bepaalde bestuursdocumenten van de stad en het OCMW staan online en zijn vrij raadpleegbaar. Het gaat dan o.a. over:
- Agenda en notulen gemeenteraad
- Agenda en notulen OCMW-raad
- Reglementen en verordeningen
- RUP's en BPA's
De stad en het OCMW delen ook informatie via brochures, infobladen, de website, sociale media …
Daarnaast kan je inzage of een afschrift van documenten of uitleg erover aanvragen bij de Dienst Secretariaat.
Dit is mogelijk via het webformulier, schriftelijk of per e-mail.
Neem volgende punten in je aanvraag op:
- Je naam, adres en e-mailadres,
- De bestuursdocumenten of de aangelegenheid waarover je openbaarheidsverzoek gaat
- Wens je inzage, uitleg of een afschrift?
- Als je openbaarheidsverzoek over informatie van ‘persoonlijke aard’ gaat, moet je aantonen dat je daarvoor een bijzonder belang hebt. Als je aanvraag over privacy-gegevens, commerciële of industriële informatie gaat, heb je een bewijs nodig dat de persoon van wie de informatie afkomstig is instemt met de openbaarmaking.
Goedkeuring openbaarheidsverzoek
De Dienst Secretariaat informeert je binnen de wettelijke termijn per brief of e-mail over de plaats en datum waarop je de gevraagde bestuursdocumenten kan inzien of een afschrift afhalen. Indien gewenst en mogelijk kunnen de gevraagde documenten ook digitaal worden bezorgd.
Wil je nog een toelichting over de documenten, dan kan je een afspraak maken met de ambtenaar die het document behandelt.
Beroep aantekenen
Ben je het niet eens met de genomen beslissing over je aanvraag tot openbaarheid? Is de beslissingstermijn van je openbaarheidsverzoek verstreken? Dan kan je binnen 30 kalenderdagen per aangetekende brief, fax of e-mail in hoger beroep gaan bij de Beroepsinstantie inzake Openbaarheid van Bestuur.
Beroepsinstantie Openbaarheid van Bestuur
Afdeling Openbaarheid van Bestuur
Departement Kanselarij en Bestuur
Boudewijnlaan 30 bus 20
1000 Brussel
Tel.: 02 553 57 03
E-mail: openbaarheid@vlaanderen.be
Kostprijs
Eventuele kosten voor het bekomen van een afschrift zijn vastgelegd in een retributiereglement.