Inhoud
De netbeheerder of waterleverancier die een verbruiker wil afsluiten moet in bepaalde gevallen eerst raad vragen aan de gemeentelijke Lokale Adviescommissie (LAC). In die commissie zetelen medewerkers van het Sociaal Huis, de netbeheerder of waterleverancier en eventueel de schuldbemiddelaar van de verbruiker.
Het Sociaal Huis onderzoekt dan eerst de situatie van de verbruiker. Als het probleem niet opgelost kan worden, bespreekt de LAC het dossier op een vergadering. De verbruiker wordt hiervoor uitgenodigd om zich te verdedigen. De LAC beslist uiteindelijk over de af- of heraansluiting van elektriciteit, aardgas of water.
Voorwaarden
De netbeheerder moet de Lokale Adviescommissie toestemming vragen om de verbruiker af te sluiten van elektriciteit en/of aardgas:
- als de verbruiker een afbetalingsplan weigert of niet naleeft.
- als de netbeheerder geen toegang krijgt tot de ruimte van de (budget)meter voor plaatsing, inschakeling, controle of opname van de meterstand.
- als de netbeheerder geen toegang krijgt tot de ruimte van de budgetmeter om de stroombegrenzer te kunnen uitschakelen.
- als het leveringscontract werd opgezegd om een andere reden dan wanbetaling en de verbruiker geen contract met een andere energieleverancier heeft gesloten.
De waterleverancier moet de Lokale Adviescommissie toestemming vragen om de verbruiker (van water voor huishoudelijk gebruik) af te sluiten:
- als de verbruiker weigert om met de waterleverancier een regeling uit te werken voor de betaling van openstaande facturen of de regeling niet nakomt.
- als de waterleverancier geen toegang krijgt tot de ruimte van de watermeter om deze of de aansluiting te controleren.
- als de verbruiker weigert om de procedures te volgen voor de overname van de waterlevering of voor een vernieuwde indienststelling van de waterlevering.
Ook de verbruiker kan de LAC een verzoek sturen om heraangesloten te worden. Dat kan alleen als de reden voor afsluiting niet langer geldt en de netbeheerder of waterleverancier een verzoek tot heraansluiting toch heeft geweigerd.
Procedure
- Brief naar de LAC
De netbeheerder of waterleverancier stuurt een brief naar de Lokale Adviescommissie met het verzoek om de verbruiker te mogen afsluiten.
Ook de verbruiker kan een brief sturen met het verzoek tot heraansluiting als de reden voor de afsluiting niet langer geldt en de netbeheerder of waterleverancier een heraansluiting toch heeft geweigerd. De LAC neemt dan contact op met de netbeheerder of waterleverancier. - Sociaal onderzoek
Het Sociaal Huis contacteert de verbruiker. Als het probleem opgelost raakt vóór de LAC-vergadering, hoeft de verbruiker niet naar de vergadering te komen. - Uitnodiging
De LAC stuurt de verbruiker een uitnodiging om naar de vergadering te komen. De verbruiker mag zich laten bijstaan of vertegenwoordigen door een familielid, raadsman, buurtwerker of andere vertrouwenspersoon. - LAC-vergadering
Hier wordt de situatie besproken. De verbruiker heeft het recht om gehoord te worden. De leden van de LAC nemen dan een beslissing, waarover ze het eens moeten zijn. Zolang er geen unanieme beslissing is, mag de netbeheerder of waterleverancier niet afsluiten. Vaak geldt de beslissing onder bepaalde voorwaarden.
Er zijn vier beslissingen mogelijk:
- De netbeheerder of waterleverancier mag de verbruiker niet afsluiten.
- De netbeheerder of waterleverancier mag de verbruiker afsluiten. Tijdens de winter, die normaal loopt van 1 december tot 1 maart mag de elektriciteit niet afgesloten worden.
- De netbeheerder of waterleverancier moet de verbruiker heraansluiten.
- De netbeheerder of waterleverancier moet de verbruiker niet heraansluiten. - Brief met beslissing
De verbruiker en de netbeheerder/waterleverancier krijgen een brief waarin staat wat de LAC beslist heeft.
Wat meebrengen
Eventuele bewijzen van betalingen aan Fluvius of De Watergroep
Kostprijs
De bemiddeling door de LAC en eventuele begeleiding door het Sociaal Huis zijn gratis voor de verbruiker.
Kosten voor af- of heraansluiting zijn altijd voor de klant.
Uitzonderingen
In deze gevallen kan de netbeheerder de verbruiker afsluiten zonder advies te vragen aan de LAC:
- De woning is niet bewoond.
- De verbruiker pleegde fraude en laat niet toe dat de situatie wordt rechtgezet.
- De toestand is onveilig (gevaar voor brand, elektrocutie …).
- De verbruiker is verhuisd zonder dit goed te regelen.
In deze gevallen kan de waterleverancier de verbruiker afsluiten zonder advies te vragen aan de LAC:
- De woning is niet bewoond.
- De verbruiker of eigenaar heeft fraude gepleegd.
- Zodra en zolang er gevaar is voor de volksgezondheid (en er een bevel tot afsluiting is van een toezichthoudend ambtenaar).
- De verbruiker laat geen keuring, inventarisatie, controle of onderhoud toe van het huishoudelijk leidingnet (en er is een bevel tot afsluiting van een toezichthoudend ambtenaar).
- Bij keuring blijkt dat het huishoudelijk leidingnet niet volgens de regels is (en er is een bevel tot afsluiting van een toezichthoudend ambtenaar).
Voor wie
Alle gebruikers van elektriciteit en/of aardgas die klant zijn bij Fluvius en moeilijkheden hebben om hun energiefacturen te betalen.
Alle klanten van De Watergroep die moeilijkheden hebben om hun waterfacturen te betalen.