Klachten

Voorwaarden

  • De klacht kan niet anoniem worden ingediend.
  • De klacht moet duidelijk worden omschreven.
  • Een klacht kan geen betrekking hebben op feiten die langer dan één jaar geleden plaatsvonden.
  • De bestaande administratieve beroepsmogelijkheden moeten eerst uitgeput zijn.
  • De klager moet een persoonlijk belang hebben.

Procedure

Elke burger die ontevreden is over de dienstverlening van de stad Bilzen-Hoeselt kan hierover een klacht indienen. Een klacht is iets anders dan een melding. Daarvoor is een aparte procedure voorzien.

Voor klachten wordt een centraal meldpunt ingericht voor de stad en het OCMW. Een klacht indienen kan via verschillende kanalen: per brief, formulier op website, mail ...

Elke klacht wordt door de klachtencoördinator opgevolgd. Deze gaat eerst na of de klacht ontvankelijk is en stelt vervolgens een onderzoek in naar de gegrondheid ervan.

De coördinator handelt de klacht binnen 45 kalenderdagen na ontvangst af en bezorgt een officieel antwoord. Deze termijn kan uitzonderlijk verlengd worden tot maximaal 90 kalenderdagen. In dat geval wordt de klager hierover eveneens schriftelijk geïnformeerd.

Ben je als klager niet tevreden met het verloop of de uitkomst van de klachtenbehandeling, dan kan je je richten tot de Vlaamse Ombudsman.

Regelgeving

  • Artikel 302 en 303 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
  • Reglement inzake klachtenbehandeling, goedgekeurd door de gemeente- en OCMW-raad op 7 april 2020

Voor wie

Burgers

Digitaal loket

Naar top