Identiteitskaart

Inhoud

Een identiteitskaart bewijst jouw inschrijving in het bevolkingsregister. Elke Belg vanaf 12 jaar die in Bilzen-Hoeselt woont, kan een identiteitskaart aanvragen. Met de kaart kan je jouw identiteit en nationaliteit bewijzen, ook in het buitenland. Iedereen vanaf 15 jaar is verplicht zijn/haar identiteitskaart bij zich te hebben. 

In de elektronische identiteitskaart (eID) zit een microchip met een certificaat waarmee je jouw identiteit via een kaartlezer kan bevestigen.  De chip bevat ook een handtekeningcertificaat waarmee je elektronische documenten met je persoonlijke pincode kan ondertekenen.

Bij iedere aanvraag worden de vingerafdrukken van de burger geregistreerd. Deze kunnen enkel worden geraadpleegd door bevoegde instanties en zijn verder onzichtbaar. Ook bij het afhalen van de kaart worden de vingerafdrukken geregistreerd. Het is bijgevolg niet meer mogelijk om een volmachtformulier te gebruiken bij afhaling. Iedereen, ook een minderjarige, dient persoonlijk aanwezig te zijn bij het afhalen.

De identiteitskaart van volwassenen is tien jaar geldig. Voor jongeren vanaf 12 jaar is dat zes jaar. Vanaf 75 jaar is een identiteitskaart 30 jaar geldig. Op het einde van de geldigheidsperiode start het gemeentebestuur automatisch de vernieuwingsprocedure. Je ontvangt hiervoor een oproepingskaart. 

Procedure

Je hoeft niets te doen. Je ontvangt automatisch een oproeping voor de aanvraag van een nieuwe identiteitskaart. Meld je met de oproepingskaart bij de Dienst Burgerzaken. Ongeveer twee weken na de aanvraag ontvang je een omslag met je pin- en pukcode. Dan kan je de nieuwe identiteitskaart afhalen.

In de volgende gevallen moet je zelf een vernieuwing aanvragen:

  • bij verlies, diefstal of beschadiging van je kaart,
  • als de pasfoto niet meer gelijkend is,
  • als je van naam, voornaam of geslacht verandert,
  • na een inschrijving in het buitenland of ambtelijke schrapping,
  • als je een kaart aanvraagt in het Nederlands.

Wat meebrengen

Bij de aanvraag:

  • oproepingskaart,
  • recente pasfoto die aan de voorwaarden (zie document rechtsboven) op de oproepingskaart voldoet,
  • huidige identiteitskaart. Als je jouw identiteitskaart kwijt bent of wanneer de kaart vernietigd of gestolen is, neem dan het vervangingsattest van de politie mee.

Indien je jouw identiteitskaart verloren bent, maakt de Dienst Burgerzaken een vervangingsattest op.

Als je identiteitskaart gestolen werd, dien je een attest bij de politie te laten opmaken. Maak hiervoor altijd een afspraak via afspraak maken bij politie.

Bij het afhalen:

  • brief met pin- en pukcode,
  • oude identiteitskaart of het vervangingsattest,
  • vanaf 12 jaar kan de identiteitskaart enkel persoonlijk afgehaald worden, aangezien de vingerafdrukken opnieuw worden ingelezen.

Kostprijs

  • Gewone procedure: 22,70 euro
    • Twee weken na aanvraag
  • Spoedprocedure: 126,20 euro
    • Twee werkdagen indien aanvraag vóór 15 uur
Naar top