Gezinshereniging

Inhoud

Er zijn verschillende redenen en procedures voor het toekennen van een verblijfsrecht in België in het kader van een gezinshereniging. Dit kan voor:

  • echtgenoten,
  • partners, voor verbintenissen gelijkgesteld aan het huwelijk,
  • de descendent onder 21 jaar,
  • de ascendent en descendent boven 21 jaar maar ten laste,
  • de partner, voor een verbintenis niet gelijkgesteld aan het huwelijk (bv. wettelijke samenwoonst).

Procedure

Als onderdaan van een EU-lidstaat

In de eerste plaats dien je je burgerschap van de Europese Unie te bewijzen. Je ontvangt dan een aanvraag van een verklaring van inschrijving.

Bij het eerste contact moet je je identiteitsbewijs of paspoort en een recente pasfoto voorleggen.

Daarna heb je drie maanden de tijd om volgende documenten/bewijzen voor te leggen:

  • het bewijs van de huwelijksband, de verwantschap of het partnerschap,

  • het bewijs dat je ten laste bent van de persoon met wie je gezinshereniging aanvraagt,

  • in het geval van wettelijke samenwoonst of duurzame relatie bijkomend:

    • een verklaring van wettelijke samenwoonst,
    • de bewijzen dat je elkaar minstens twee jaar kent met drie ontmoetingen van minimum 45 dagen binnen die periode of de bewijzen dat je minstens één jaar samenwoonde of een gezamenlijk kind hebt bij de aanvraag.

Als niet-EU-onderdaan

  1. Je hebt geen visum gezinshereniging nodig om naar België te komen.
    Je meldt je aan bij de gemeente met je paspoort en de nodige documenten om de gezinshereniging aan te vragen en de procedure op te starten.

  2. Je hebt een D-visum (visum gezinshereniging B20/B10/B11) nodig om naar België te komen.
    Ben je een niet-EU-onderdaan en wens je gezinshereniging met een Belg of een niet-EU-onderdaan, dan moet je een aanvraag indienen bij de Belgische diplomatieke post die verantwoordelijk is voor jouw land.

  3. Je hebt een C-visum (BNL11) nodig om naar België te komen.
    Ben je een niet-EU-onderdaan en wens je gezinshereniging met een EU-onderdaan, dan moet je een C-visum (BNL11) aanvragen via de Belgische diplomatieke post of die van een Schengenland.

Meer info vind je op de website van de FOD Binnenlandse Zaken.

 

Wat meebrengen

  • Je hebt geen visum nodig om naar België te komen of je hebt een visum C voor max. 90 dagen.
    Voor te leggen bij de aanvraag:
    • Geldig paspoort (met visum indien vereist)
    • Bewijs burgerlijke staat (indien gehuwd: huwelijksakte die aan de voorwaarden voldoet (apostille of volledige legalisatie)
    • Geboorteakte die aan de voorwaarden voldoet (apostille of volledige legalisatie)
    • Recente pasfoto
  • Je bent een gezinslid van een burger van de Europese Unie of van een Belg die wettig in België verblijft maar zelf geen burger van de EU:
    Voor te leggen bij aankomst in België:
    • Geldig paspoort (met visum indien vereist)
    • Bewijs burgerlijke staat (indien gehuwd: huwelijksakte die aan de voorwaarden voldoet (apostille of volledige legalisatie)
    • Geboorteakte die aan de voorwaarden voldoet (apostille of volledige legalisatie)
    • Recente pasfoto
  • Je wenst een gezinshereniging maar hebt geen visum D en valt niet onder de categorieën 1 of 2.
    Voor te leggen:
    • Geldig paspoort (met visum indien vereist)
    • Bewijs burgerlijke staat (indien gehuwd: huwelijksakte die aan de voorwaarden voldoet (apostille of volledige legalisatie)
    • Geboorteakte die aan de voorwaarden voldoet (apostille of volledige legalisatie)
    • Recente pasfoto

Afhankelijk van welke procedure je volgt dien je nog bijkomende documenten voor te leggen. Meer info vind je op de website van de FOD Binnenlandse Zaken.

Alle documenten afgeleverd in het buitenland moeten voldoen aan de regels inzake legalisatie en/of vertaling naar het Nederlands.

Kostprijs

Voor een niet-EU-onderdaan rekent de federale overheid een administratieve dossierkost aan per verblijfsaanvraag en per volwassene.

Deze kost/retributie varieert. Het bedrag moet betaald worden alvorens de aanvraag kan opgestart worden.

Eventueel 8,50 euro voor het opstellen van een attest van immatriculatie.

Naar top