De fusie tussen Bilzen en Hoeselt ging in op 1 januari 2025. Hieronder kan je een overzicht van veelgestelde vragen en antwoorden terugvinden.
Hoe zag het fusieproces er in een notendop uit?
Stap 1: Bevestiging van de intentie tot fusioneren
Op 28 juni 2021 namen de gemeenteraden van Hoeselt en Bilzen de principiële beslissing om te fusioneren.
Stap 2: inventaris van alle werkdomeinen
In de zomer van 2021 ging het fusieteam aan de slag om de praktische details op te lijsten en op te lossen.
Stap 3: Burgerparticipatie
In 2023 gingen we aan de hand van verschillende infomomenten in gesprek met de burger. We organiseerden digitale infosessies, themasessies met doelgroepen, een mobiele fusiestand en een stemmingsprocedure voor de nieuwe stadsnaam.
Stap 4: Definitieve beslissing (vóór 31 december 2023)
De definitieve beslissing tot fusioneren werd op 17 oktober genomen door de gemeenteraden van Hoeselt en Bilzen.
Stap 5: Decreet Vlaamse overheid
Het Vlaams Parlement legde per decreet vast dat beide gemeenten fusioneren.
Stap 6: Gemeenteraadsverkiezingen (13 oktober 2024)
De burgers kozen op gezamenlijke lijsten.
Stap 7: De fusie is een feit (1 januari 2025)
De twee gemeenten Hoeselt en Bilzen hielden op te bestaan en de nieuwe fusiegemeente onder een nieuwe naam neemt alle rechten en plichten over. De recent verkozen bestuursploeg heeft de eed afgelegd en werd aangesteld.
Hoeveel inwoners telt de fusiestad Bilzen-Hoeselt?
Fusiestad Bilzen-Hoeselt telt ongeveer 42.300 inwoners.
Zijn Bilzen en Hoeselt evenwaardige partners in dit fusieverhaal?
Zeker weten. We werkten de afgelopen jaren samen toe naar deze fusie. We brachten beiden interessante ideeën aan en leerden van elkaar. Dit versterkte de band en samenwerking. Ook nu werken we op een respectvolle en gelijkwaardige manier aan een nieuw verhaal. Onze diensten zijn geïntegreerd en rollen hun gezamenlijke werking uit om de dienstverlening nog beter te maken.
Wat betekent de fusie voor onze open en bebouwde ruimte in beide gemeenten?
De fusie heeft geen rechtstreekse impact op de verhouding open vs. bebouwde ruimte. Wel is het zo dat Bilzen en Hoeselt elk een afzonderlijk Ruimtelijk Structuurplan hebben. Zo’n plan geeft de ontwikkelingsmogelijkheden van een gemeente aan: waar kunnen extra huizen komen, waar versterken we de landbouw, bossen en natuur of waar is er ruimte voor winkels. Beide structuurplannen zijn verouderd en toe aan een update. We moeten daarbij rekening houden met een gewijzigde context:
- Na corona zijn we ons meer bewust van het belang van open ruimten.
- We moeten rekening houden met de klimaatsverandering en zorgen dat onze woonwijken meer groen en buffers hebben.
- De gezinssamenstellingen veranderen, 28% is een éénpersoonsgezin. Mensen willen vandaag anders wonen dan vroeger.
Na de fusie zullen we overgaan naar een gezamenlijk ‘Beleidsplan Ruimte Fusiestad’ en de nieuwe krijtlijnen uittekenen. Die oefening gaat heel belangrijk zijn, zeker omdat we vanuit een gezamenlijk plan de open ruimte veel beter open kunnen houden en omdat we de ontwikkelingsmogelijkheden (wonen, mobiliteit, fiets, …) grensoverschrijdend beter kunnen bekijken.
Zijn er straten van naam veranderd? Welke?
In totaal werden er 49 straten in Bilzen en Hoeselt van naam veranderd. Dit omdat de Vlaamse overheid strikte richtlijnen oplegt, maar ook om verwarring bij veiligheidsdiensten te voorkomen. Welke straatnamen effectief werden gewijzigd, werd zo objectief mogelijk bepaald. We hielden daarbij rekening met het aantal brievenbussen en ondernemingen en de historische achtergrond van de huidige straatnamen. De betrokken inwoners mochten mee beslissen over de nieuwe naam van hun straat. Ze kozen hierbij uit enkele voorstellen van de cultuurraden en heemkundekringen. De effectieve naamswijziging ging in op 1 januari 2025. Een overzicht van de wijzigingen kan je hier lezen.
Zijn de postcodes gewijzigd?
De huidige postcodes 3740 en 3730 blijven bestaan. Ook de oude postcodes van bijvoorbeeld deelgemeenten zoals Hoelbeek of Schalkhoven kunnen nog gebruikt worden. B-post advisteert om de laatste regel van een adres bij een zending bij voorkeur als volgt te noteren:
- Postcode van het grondgebied + naam fusiestad
- 3730 Bilzen-Hoeselt (voor adressen in Hoeselt)
- 3740 Bilzen-Hoeselt (voor adressen in Bilzen)
Moeten inwoners van Bilzen-Hoeselt iets ondernemen omwille van de naamswijzigingen?
Omdat de naam van de stad waarin je woont wijzigt, moet er ook een administratieve aanpassing op je e-ID en Kids-ID gebeuren. De chip moet opnieuw ingelezen worden. Deze aanpassing is gratis.
- Enkel de naam van de stad wijzigt: je krijgt vijf jaar de tijd voor deze aanpassing. Haast je dus niet meteen naar het gemeentehuis, maar maak er bij je eerstvolgende bezoek wel werk van. Zorg dat de pincodes van je e-ID gekend zijn.
- Je straatnaam wijzigt ook: Je krijgt in dit geval drie maanden de tijd voor deze administratieve aanpassing. Maak vanaf 15 januari een afspraak. Je ontving ook een gepersonaliseerde folder aan huis.
Via deze link kan je gedetailleerde informatie terugvinden over de adreswijzigingen en wat je wel of niet zelf moet ondernemen: https://www.vlaanderen.be/lokaal-bestuur/nieuwsberichten/update-life-event-scan-over-adreswijzigingen-bij-fusies-van-gemeenten
Moeten ondernemingen van Bilzen-Hoeselt iets ondernemen omwille van de naamswijzigingen?
De ondernemers staan zelf in voor de aanpassingen op drukwerk, facturen, website, visitekaartjes, social media, belettering voertuigen, ramen, banners, promotiemateriaal, …
Bij een wijziging van de straatnaam moet het nieuwe adres sinds 1 januari 2025 vermeld staan op de verschillende communicatiedragers, het oude adres stopt vanaf dan te bestaan. We adviseren om het nieuwe adres met ingang vanaf 1 januari 2025 zeker op facturen en contracten te vermelden. Reeds afgesloten contracten moeten niet aangepast worden. Je bent wel verplicht om je nieuw adres aan de tegenpartij te laten weten.
Bij een wijziging van de stadsnaam kan de onderneming zelf kiezen op welk moment hij/zij de aanpassingen doorvoert (bijvoorbeeld bij slijtage of bij nieuwe oplages). Ook omdat de postcodes niet wijzigen zijn aanpassingen niet dringend en kunnen deze doorgevoerd worden op een ogenblik dat dit de ondernemer het beste uitkomt
De statuten moeten wettelijk gezien niet aangepast worden. De wijziging kan mee opgenomen worden in de eerstvolgende aanpassing van de statuten, bijvoorbeeld bij een nieuwe zaakvoerder of naam. Als het adres van je vennootschap wijzigt, neem je de adreswijziging op in de agenda en het verslag van de volgende algemene vergadering. Verder hoeven er geen acties ondernomen te worden.
Via deze link kan je gedetailleerde informatie terugvinden over de adreswijzigingen en wat je wel of niet zelf moet ondernemen: https://www.vlaanderen.be/lokaal-bestuur/nieuwsberichten/update-life-event-scan-over-adreswijzigingen-bij-fusies-van-gemeenten
Gaan toeristen en bezoekers van buiten de stad ons nog vinden?
Hoeselt en bundelen op toeristisch vlak de krachten en komen met een uitgebreider aanbod dat binnen de regio Haspengouw een flinke presence zal hebben.
Vanzelfsprekend zal de nieuwe stad ook bijkomend inspanningen leveren op het vlak van citymarketing om de verworven reputatie van de bestaande gemeenten te blijven valoriseren.
GPS-providers, Google maps, Waze en andere aanbieders zullen van de wijziging op de hoogte gebracht worden.
Bij de start van het nieuwe en grotere bestuur werd ook een nieuw dienstverleningsmodel gelanceerd. Er is een nieuwe dienst bijgekomen, het klantencontactcentrum. Het doel van dit klantencontactcentrum is de dienstverlening voor de burger optimaliseren. De medewerkers van het klantencontactcentrum verzorgen het onthaal in Bilzen en Hoeselt, beantwoorden telefoons, helpen je met eenvoudige aanvragen zoals het maken van een afspraak of informatievragen. Ze zijn het eerste aanspreekpunt voor de burger. Zij vangen hen op, capteren de vragen en wijzen gericht door indien ze niet zelf voor de oplossing kunnen zorgen. Als je zelf een afspraak maakt via de website bij bijvoorbeeld de dienst burgerzaken, zijn zij het vriendelijke gezicht aan het onthaal dat je verder op weg helpt.
Wat verandert er voor mij als inwoners van Bilzen of Hoeselt?
In eerste instantie niet zoveel. Je bent nu inwoners van een grotere, nieuwe stad Bilzen-Hoeselt. Je kan in beide gemeenten blijven genieten van het aanbod van het stadsbestuur. De komende jaren blijven we die dienstverlening verbeteren door continu de service te monitoren en inwoners te bevragen.
Waar kunnen we nog terecht bij het OCMW?
Bilzen-Hoeselt heeft een warm hart voor alle inwoners. Nabijheid van sociale dienstverlening is erg belangrijk. Inwoners kunnen dus in het Sociaal Huis van Hoeselt én in dat van Bilzen terecht. Een afspraak maken of de openingsuren raadplegen kan hier en hier.
Kunnen we nog op de twee gemeentehuizen terecht voor administratieve zaken?
Goede dienstverlening staat voorop. Daarom kan je in beide gemeentehuizen nog terecht. Sommige producten bieden we op één of meerdere locaties aan en ook onze openingsuren blijven we evalueren en bijstellen waar nodig. Een afspraak maken of de openingsuren raadplegen kan hier.
Daarnaast blijven we verder inzetten op digitale dienstverlening: wat online kan, willen we online aanbieden. Zo heb jij als inwoner de keuze op welke manier je het liefst van onze dienstverlening gebruik maakt. Het is de bedoeling dat de kwaliteit van de digitale en niet-digitale dienstverlening erop vooruitgaat voor alle inwoners.
Blijven de diensten voornamelijk op afspraak werken?
Het klantencontactcentrum is bereikbaar zonder afspraak, zowel fysiek, digitaal als telefonisch tijdens de openingsuren. Ook op de dienst Burgerzaken zijn momenten van vrije inloop mogelijk. Voor uitgebreidere of complexere dienstverlening vragen we om vooraf een afspraak te maken.
Blijven in beide gemeenten sport- en cultuurvoorzieningen aanwezig?
De voorzieningen die in het verleden werden uitgebouwd, blijven operationeel. De afspraken over het gebruik van deze sport- en cultuurvoorzieningen worden gestroomlijnd, zodat iedereen in de fusiestad onder dezelfde voorwaarden gebruik kan maken van de infrastructuur.
Zal er nog geïnvesteerd worden in infrastructuurvoorzieningen in de dorpen?
De investeringen die al op de planning staan, zullen uitgevoerd worden, zowel in Hoeselt als in Bilzen. Welke investeringen vanaf 2025 op de planning gezet worden, hangt af van de nieuwe beleidsploeg en de keuzes die zij maken. In de Kompasnota van de fusie is nabijheid wel een belangrijk uitgangspunt. We zien de fusie als het samengaan van 23 dorpen en engageren ons om basisvoorzieningen in elk dorp te behouden en te versterken waar nodig.
Wordt het geplande recyclagepark in Hoeselt nog gerealiseerd?
Investeringen die op de planning staan, zullen uitgevoerd worden. De realisatie van het nieuwe recyclagepark op grondgebied Hoeselt is in volle gang. De opening wordt in de zomer verwacht.
Inwoners van Bilzen en Hoeselt kunnen momenteel al terecht op meerdere locaties met hun huishoudelijk afval.
Recycleerbaar afval mag aangeboden worden in het huidige containerpark van Hoeselt
Niet-recycleerbaar (en ook recycleerbaar) afval, daar kunnen de inwoners van Bilzen en Hoeselt mee terecht in alle recyclageparken van Limburg.net. Dat wil dus zeggen, niet enkel in Bilzen, maar bijvoorbeeld ook in Diepenbeek of Riemst, indien men dat wenst.
Gaat de ophaling van huisvuil veranderen door de fusie?
Hoewel Bilzen en Hoeselt vandaag allebei zijn aangesloten bij Limburg.net, hebben ze toch een verschillend systeem voor afvalophaling. Bilzen werkt met containers, Hoeselt met afvalzakken. Deze systemen blijven behouden tot 2028. Limburg.net test op dit moment het nieuwe Optimo-systeem uit en wilt dit vanaf 2029 graag overal op dezelfde manier uitrollen. We volgen deze testen op. Het nieuwe stadsbestuur zal in 2028 beslissen met welk systeem er vanaf dan gewerkt wordt.
Welke financiële voordelen brengt de fusie met zich mee?
De fusie, en dus schaalvergroting, laat ons toe om financiële middelen efficiënter in te zetten. Bovendien voorziet de Vlaamse overheid een fusiebonus in de vorm van een gedeeltelijke schuldovername. Voor gemeenten tussen 30.000 en 50.000 inwoners betekent dit 500 euro per inwoner. Voor Hoeselt en Bilzen schept de schuldovername financiële ruimte tot 2042. De eerste 9 jaar zijn die tussenkomsten aanzienlijk. In totaal gaat het over een schuldafbouw van meer dan 21 miljoen euro. De fusiebonus is een belangrijk gegeven om de fusie te bekostigen en daarnaast nog financiële ruimte te scheppen om te investeren in de nieuwe stad.
Wat zal deze fusie aan de burger kosten?
Deze fusie is noodzakelijk om verder te kunnen bouwen aan een kwalitatieve dienstverlening. Door het samenbrengen van besturen en diensten kan er efficiënter gewerkt worden. De vertaling hiervan zal mogelijk pas op langere termijn zichtbaar worden. In eerste instantie brengt de fusie ook een aantal transitiekosten met zich mee.
De Vlaamse overheid ondersteunt ons fusietraject met een schuldovername van 500 euro per inwoner. Concreet gaat het dus over ongeveer 21 miljoen euro. Dit bedrag verhoogt de investeringscapaciteit en kan deels ingezet worden voor het vormgeven van onze nieuwe gemeente.
We worden een grotere stad. Hoe zorgen jullie ervoor dat de afstand tussen het bestuur en de inwoners niet vergroot?
Bilzen en Hoeselt tellen samen 23 dorpen of leefgemeenschappen. Blijven bouwen aan deze 23 gemeenschappen is een van de belangrijkste aandachtspunten in deze fusie. De nieuwe fusiestad zal blijven inzetten op de versterking van de eigenheid van ieder dorp of leefgemeenschap. De lokale verenigingen zullen blijvend gesteund worden, bewonersinitiatieven worden blijvend gestimuleerd. De nieuwe fusiestad zal inzetten op decentrale dienstverlening. Eenvoudige administratieve verrichtingen of sociale dienstverlening zal zowel in Bilzen als in Hoeselt georganiseerd worden. Basisvoorzieningen zoals scholen, kinderopvang, ontmoetingsruimtes of speelgelegenheid zullen aangeboden blijven in alle woonkernen waar dat vandaag al het geval is.
Worden de subsidies aan verenigingen behouden?
Zowel Hoeselt als Bilzen ondersteunden hun clubs en verenigingen op verschillende manieren: in infrastructuur, met logistieke steun, met subsidies, … Er wordt hard gewerkt aan een nieuwe uniforme regeling voor de fusiestad. Ondertussen is er echter voor gezorgd dat niemand in de kou blijft staan en is het ondersteuningsaanbod dat in Bilzen bestond, ook beschikbaar gemaakt voor de Hoeseltse verenigingen.
Wanneer spreken we van een geslaagde fusie?
- Onze dienstverlening is uitstekend. Op 1 januari 2025 bieden aan alle inwoners van Hoeselt en Bilzen een goede dienstverlening aan op meerdere locaties. Dat betekent dat onze diensten geïntegreerd zijn, onze systemen op elkaar afgestemd zijn en ons productengamma op punt staat. Maar onze horizon rijkt verder dan 1 januari 2025. Wij willen in de komende jaren en decennia uitstekende dienstverlening blijven waarborgen. Daarom zullen wij blijven inzetten op digitalisering en bevraging van onze inwoners. We willen voortdurend blijven verbeteren en aanpassen.
- Onze begroting is evenwichtig: we willen onze nieuwe stad verder laten groeien en dus verder investeren in onze woonwijken, centra en infrastructuur. En tegelijkertijd streven we naar een gezond budgettair evenwicht in deze tijden van recessie. Door een grotere en sterkere organisatie te worden, willen we onze stem buiten de stadsgrenzen luider laten klinken en meer middelen naar onze stad halen.
- Onze inwoners voelen zich goed: dat hangt samen met heel wat domeinen, weten we: een propere en veilige woonomgeving, goede infrastructuur, degelijke voorzieningen binnen handbereik, beleving in eigen stad, … Allemaal domeinen die we ambiëren in onze Kompasnota en waar we de komende jaren verder op blijven inzetten.