Inhoud
Er zijn de afgelopen jaren heel wat nieuwe fietsstraten geïntroduceerd. Sinds 2023 heten ze officieel fietszones. Fietsers komen er op de eerste plaats en er gelden specifieke regels.
Wat is een fietszone?
Aan het begin van een fietszone staat een blauw verkeersbord (F111) met daarop een witte fietser en een rode auto. De zone eindigt bij hetzelfde verkeersbord, maar dan met een rode streep erover (F113). Wegens enkele op korte termijn gewijzigde artikels in de wetgeving over fietszones zijn er ook andere borden in het straatbeeld aanwezig. Deze zullen voor 2034 allemaal vervangen worden.
Hoe herken ik een fietszone?
Vaak worden de eerste meters rood geschilderd als visuele ondersteuning dat je in een fietszone komt. Dit is niet verplicht. Het verkeersbord dwingt de regels af, niet de kleur van de rijbaan.
Welke regels gelden in een fietszone?
De snelheid is er voor alle weggebruikers beperkt tot 30 km/uur, ook voor (elektrische) fietsen en speedpedelecs. Deze limiet geldt altijd, dus ook als er geen fietsers in de buurt zijn.
Fietsers mogen er de hele breedte van de rijbaan gebruiken als het een eenrichtingsstraat is. Is er verkeer in beide richtingen toegelaten, dan mogen fietsers de helft van de breedte van de rechterzijde gebruiken.
Auto’s en moto’s mogen fietsers niet inhalen, ook niet als de weg daarvoor breed genoeg is.
Fietsers mogen wel inhalen, op voorwaarde dat ze onder de snelheidslimiet blijven.
Welke boete riskeer je?
Haal je toch een fietser in in een fietszone, dan riskeer je een boete van 58 euro (+ administratieve kosten).