Bestuurderspas voor taxichauffeurs

Inhoud

Als taxichauffeur in het Vlaamse Gewest moet je, ongeacht je statuut (werknemer of zelfstandige), in het bezit zijn van een bestuurderspas voor taxichauffeurs. Je vraagt deze aan in de gemeente waar je gedomicilieerd bent. De pas is persoonlijk, niet overdraagbaar en vijf jaar geldig.

Voorwaarden

De verplichting is van toepassing sinds 1 juli 2020 en geldt voor elke chauffeur onder de nieuwe vergunning individueel bezoldigd personenvervoer én voor elke taxi- of VVB-chauffeur.

Om een bestuurderspas voor taxichauffeurs te krijgen, moet je aan deze voorwaarden voldoen:

  • Je hebt een rijbewijs met een geldige medische keuring.
  • Je voldoet aan de moraliteitsvoorwaarden (zie art.25 van het uitvoeringsbesluit) en levert een uittreksel van het strafregister model 596.1-28 af dat minder dan drie maanden oud is. Het is bovendien verplicht om jaarlijks, binnen drie maanden na het verjaren van de bestuurderspas, de gemeente opnieuw dit uittreksel te bezorgen. 
  • Je hebt een attest kennis Nederlands van niveau B1 (richtgraad 2.1 en 2.2.). Een bestuurderspas kan ook afgeleverd worden bij een kennis van niveau A2, mits het niveau B1 (richtgraad 2.1 en 2.2.) binnen een termijn van twee jaren wordt behaald. Als de betrokkene geen schoolbewijs meer terugvindt, maar wel vlot Nederlandstalig is, kan een ondertekende erewoordverklaring toegevoegd worden bij de aanvraag.
  • Je hebt een toelating om arbeidsprestaties te verrichten in België (als je buitenlands staatsburger bent).
  • Je hebt een bewijs dat je de nodige kennis hebt om personen met een rolstoel te vervoeren (indien van toepassing). Dat wordt afzonderlijk vermeld op de bestuurderspas.

Verplichtingen

De chauffeur die een bestuurderspas heeft, is verplicht de volgende zaken te melden:

  • elke wijziging van domicilie, binnen een termijn van 10 dagen,
  • elke veroordeling binnen 10 dagen na het voorval,
  • elk verlies van rijbewijs met geldige medische keuring of toelating om arbeidsprestaties te verrichten, binnen 24 uur na het voorval.

Procedure

Je dient de aanvraag bij voorkeur in via de applicatie Centaurus2020 of je maakt een afspraak bij de bevoegde gemeentelijke dienst. Bij de aanvraag heb je altijd deze documenten nodig:

  • Kopie van het rijbewijs met een geldige medische keuring (voor- en achterkant)
  • Kopie van de identiteitskaart (voor- en achterkant)
  • Uittreksel uit het strafregister model 596.1-28. Dit mag niet ouder zijn dan drie maanden.
  • Attest kennis Nederlands van niveau B1 (richtgraad 2.2.) of een ondertekende erewoordverklaring dat het taalniveau B1 binnen een termijn van twee jaren zal worden behaald
  • Beroeps- of arbeidskaart (enkel voor internationale werknemers)
  • Bewijs dat je indien nodig weet hoe personen met een rolstoel te vervoeren

Je moet de bestuurderspas ten laatste drie maanden na de toekenning ophalen, anders vervalt hij.

De bestuurderspas is vijf jaar geldig.

Kostprijs

Kost

De aanvraag is gratis. Bij afhaling van de bestuurderspas betaal je eenmalig een retributie. Deze wordt jaarlijks geïndexeerd. Voor 2024 gaat het om een bedrag van 23,74 euro.

Uitzonderingen

Als je in Vlaanderen voor Uber of Bolt wilt rijden, heb je zowel een Vlaamse vergunning individueel bezoldigd personenvervoer als een bestuurderspas nodig. De Vlaamse overheid stelt deze vereisten om de veiligheid en kwaliteit van de taxisector te waarborgen. Het voertuig dat gebruikt wordt, moet ook verbonden zijn met de rittendatabank Chiron.

Meer informatie over de nodige vergunning en documenten voor het rijden voor Uber

Bijlagen

Naar top